1.1 PENDAHULUAN
Menurut pendekatan konvensional, kajian tindakan hanya
dijalankan dalam konteks bilik darjah sahaja. Ini tidak begitu tepat dalam
konteks sekarang. Pada masa kini, takrifan kajian lebih luas dan merangkumi
komuniti pendidikan ataupun komuniti yang ada hubungan dengan pendidikan atau
sekolah. Kini, kejayaan sesuatu usaha pendidikan bukan peranan satu pihak dan
memang bukanlah hanya peranan guru yang menjamin kejayaan pelajar, bahkan
lain-lain pihak yang berkepentingan juga memainkan peranan dalam kejayaan
pelajar.
Antara pihak berkepentingan atau aspek-aspek yang
mempengaruhi kejayaan pelajar adalah guru besar atau pengetua sekolah, ibu
bapa, komuniti di mana terletaknya sekolah, kemudahan yang sedia ada di
sekolah, tuisyen, kelayakan guru dan sebagainya. Kejayaan sesuatu sekolah bukan
lagi disebabkan faktor guru dan pelajar sahaja tetapi gabungan faktor-faktor
lain yang sama-sama memberi sumbangan terhadapnya kerana kita harus melihat
pendekatan proses pendidikan sebagai satu “integrated approach” ataupun
“multi-prong approach”.
Berdasarkan
paradigma baru ini, Creswell (2005) membahagikan kajian tindakan kepada dua
jenis, iaitu : Kajian Tindakan Amalan (practical action research) dan
Kajian Tindakan Penyertaan (participatory action research). Kajian
Tindakan Amalan melibatkan peninjauan tentang amalan guru dalam konteks bilik
darjah di mana guru itu mengajar.
Ini boleh
dijalankan sama ada melalui dirinya sendiri atau pun melibatkan rakan sejawat
beliau yang mengajar mata pelajaran yang sama (team-based inquiry)
dengan memberi fokus terhadap amalan guru (teacher development) dan
pembelajaran pelajar (student learning). Guru yang menjalankan kajian
tindakan amalan ini mesti melaksanakan satu pelan tindakan bagi mencapai matlamat beliau sebagai seorang
guru penyelidik (teacher as researcher).
Kajian Tindakan Penyertaan melibatkan
kajian tentang isu-isu sosial yang menghindarkan perkembangan pelajar. Untuk
melihat isu seperti ini, guru perlu meninjau latar belakang sosial pelajar dan
persekitaran sekolah serta mengadakan kolaborasi dengan komuniti atau pihak
berkepentingan bagi mencari sebab musabab kenapa seseorang pelajar itu tidak
boleh menguasai ilmu.
Apabila faktor-faktor yang menghindar pelajar itu diperoleh,
maka guru boleh melaksanakan program untuk mengubah “cara hidup” pelajar (life-enhancing
changes) dan dengan berbuat demikian, ia akan menjadikan guru sebagai “emancipated
researcher” ataupun guru yang membebaskan pelajarnya daripada sesuatu
“belenggu” yang mencegah perkembangan pelajar.
Menurut Creswell (2005) kajian tindakan penyertaan “…has a
social and community orientation and an emphasis on research that contributes
to emancipation or change in our society.” p. 555. Kajian tindakan seperti
ini juga digelar dengan berbagai-bagai nama seperti community-based inquiry (Stringer,
1999), collaborative action research or participatory research (Kemmis
& McTaggart, 2000) atau critical action research (Mills, 2000).
1.2 DEFINISI DAN KONSEP
1.2 DEFINISI DAN KONSEP
Penyelidikan boleh ditakrifkan sebagai aktiviti
yang teratur (sistematik) bagi mencari jawapan / makna kepada soalan-soalan
khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya sudak
dikenalpasti. Penyelidikan dalam pendidikan
pula ialah aplikasi kaedahsaintifik bagi mengkaji masalah pendidikan dengan
tujuan untuk memahami, menerang,
menjangka dan / atau mengawal fenomina pendidikan.
Menurut, The Collins International Dictionary penyelidikan ialah suatu penyiasatan sistematik untuk memperolehi fakta atau maklumat tentang sesuatu perkara. Kamus Webster pula menyifatkan penyelidikan sebagai penyiasatan saintifik untuk membongkar fakta. Apakah yang dimaksudkan dengan penyiasatan saintifik?. Penyiasatan saintifik merupakan kaedah dan cara berfikir sistematik, terkawal, dan empirikal yang bertujuan mengkaji hubung kaitan antara fenomena semulajadi yang boleh diperhatikan (Kerlinger, 1973).
Tiga perkataan penting dalam definisi ini ialah sistematik, terkawal dan empirikal. Penyelidikan saintifik yang sistematik dan terkawal dapat menghasilkan penemuan atau dapatan yang lebih meyakinkan. Penyiasatan saintifik empirikal bermakna kajian yang dirancangkan boleh diuji dalam makmal atau luar makmal dan terbuka untuk diteliti orang lain. Ahli falsafah pendidikan terkenal, John Dewey dalam bukunya How We Thinkmencadangkan pada tahun 1933 bahawa penyiasatan saintifk adalah suatu proses penghasilan idea, mengenal pasti masalah dan penggubalan soalan peyelidikan
Tujuan melakukan penyelidikan tindakan adalah untuk memperbaiki kualiti sesuatu amalan bagi pengamal atau pun individu yang terlibat dengan situasi sosial berkenaan bagi memperbaiki kefahamannya tentang sesuatu peristiwa, situasi dan masalah agar keberkesanan amalan dapat diperbaiki (Chua, 2006). Banyak definisi tentang penyelidikan telah dikemukakan oleh ahli-ahli penyelidikan tindakan. Antaranya:Dalam suatu kenyataan akhbar, disiarkan bahawa “Ramai pelajar tingkatan satu tidak boleh membaca dengan berkesan”. Berikutan kenytaan itu, ratusan surat diterima daripada orang ramai memberi pelbagai pendapat mengapa keadaan ini wujud. Antara pendapat yang dikemukakan ialah kaedah mengajar bacaan di sekolah rendah tidak berkesan, saiz kelas yang terlalu besar, guru tidak mengadakan kelas pemulihan, tidak cukup guru bahasa yang berkelayakan, latihan guru yang ketinggalan zaman, pelajar yang tidak minat, tidak cukup kemudahan mengajar bahasa dan seterusnya. Semua ini merupakan pendapat yang munasabah tetapi mana satu yang boleh diterima?. Untuk menjawab pertanyaan ini, penyelidikan perlu dijalankan untuk menentukan mengapa begitu ramai pelajar tingkatan satu tidak boleh membaca dengan berkesan.
Penyelidikan tindakan telah
mendapat tempat yang baik dalam bidang pendidikan terutamanya dalam konteks
perkembangan profesionalisme dan pembuat keputusan berasaskan data (Othman,
2011). Ia biasanya digunakan untuk menyelesaikan masalah sosial (organisasi)
atau pun fenomena dalam jangka masa yang singkat (Lewin, 1964); ini termasuklah
bidang-bidang seperti bidang perubatan, keselamatan, pendidikan dan sebagainya.
Elliot dan Adelman (1976 ,
seperti dinyatakan dalam Chua, 2006) telah mendefinisikan penyelidikan tindakan
sebagai satu pendekatan penyelidikan yang berusaha mempertingkatkan mutu
profesionalisme para pendidik dengan cara menyelidik situasi sosial di
organisasi pendidikan, dan tujuan penyelidikan tindakan ialah untuk memperbaiki
kualiti amalan harian.
Manakala Ebutt (seperti
dinyatakan dalam Chua, 2006) pula mendefinisikan penyelidikan tindakan sebagai
suatu penyelidikan yang dibuat individu atau golongan yang merupakan pengamal
kepada amalan harian dalam suatu sosial atau fenomena.
Kurt Lewin (1947)
mendefinisikan penyelidikan tindakan sebagai suatu proses lingkaran
tiga-langkah iaitu (1) perancangan yang melibatkan tinjauan; (2) mengambil
tindakan; dan (3) pencarian fakta tentang keputusan daripada tindakan yang
dibuat (Othman, 2011).
Stephen Corey (seperti
dinyatakan dalam Othman, 2011) pula mendefinisikan penyelidikan tindakan
sebagai usaha yang dilakukan oleh pengamal untuk mengkaji masalah yang dihadapi
secara saintifik supaya dapat memberi panduan, membuat pembetulan dan menilai
keputusan dan tindakan yang dilakukan.
Mills (2000, seperti
dinyatakan dalam Othman, 2011) berpendapat bahawa kajian tindakan adalah satu
inkuiri yang dijalankan secara sistematik oleh guru, guru besar atau pengetua,
guru-guru pembimbing atau guru lain yang berkepentingan dalam suasana
pengajaran/perkembangan pelajar bagi mengumpulkan maklumat tentang persekolahan
mereka, bagaimana pengajaran dibuat dan
bagaimana pelajar belajar.
Walaupun berbagai definisi
telah diberikan, secara umumnya ahli-ahli penyelidikan tindakan bersetuju
bahawa penyelidikan tindakan adalah satu kajian inkuiri di mana pengkaji perlu
membuat perbincangan, refleksi dan membuat keputusan ke arah tindakan yang baru
sama ada mengaplikasikan penemuan baru atau pun mendefinisikan semula masalah.
1.3 CIRI-CIRI PEYELIDIKAN / KAJIAN TINDAKAN TINDAKAN
1.3 CIRI-CIRI PEYELIDIKAN / KAJIAN TINDAKAN TINDAKAN
Sesuatu penyelidikan
biasanya mempunyai empat ciri utama iaitu ia berbentuk empirikal, sistematik,
mengikut langkah-langkah logikal dan mematuhi kaedah saintifik. Rajah 2
merumuskan kempat-empat ciri penyelidikan dalam pendidikan.
Penyelidikan dikatakan berbentuk
empirikal kerana data dikutip melalui pemerhatian, pengalaman atau pengujian
yang sebenar. Sering kali data dikutip secara langsung daripada responden. Data
boleh dikutip melalui pelbagai kaedah. Contohnya, data boleh dikutip daripada
responden melalui soal selidik; atau data boleh dikutip apabila pengkaji
memerhati responden dalam setting tertentu (misalnya, bilik darjah).
Data juga boleh dikutip melalui analisis dokumen seperti buku kedatangan murid
dan rekod profil murid.
Penyelidikan dikatakan
sistematik kerana biasanya ia dirancang dan diurus dengan teliti serta
mengikuti prosedur-prosedur tertentu. Kesemua ini adalah perlu untuk
meningkatkan kesahan dan kebolehpercayaan penyelidikan. Penyelidikan juga
mengikuti langkah-langkah yang logikal. Biasanya, penyelidikan bermula dengan
pengenalpastian masalah dan ini diikuti dengan tinjauan literatur, pembentukan
soalan kajian, pengumpulan data, penganalisisan data dan rumusan kajian.
Seperti yang dinyatakan di
atas, penyelidikan dalam pendidikan biasanya bermula dengan pengenalpastian
masalah. Ini diikuti dengan cadangan hipotesis untuk menerangkan sesuatu
fenomena dan kemudian menjalankan langkah-langkah penyelidikan untuk menentukan
sama ada hipotesis yang dicadangkan itu boleh diterima atau tidak. Penyelidikan
juga dijalankan secara objektif iaitu semua dapatan adalah berdasarkan bukti
empirikal.
Disebabkan itu,
penyelidikan dalam pendidikan dikatakan mengikuti kaedah saintifik. Contohnya,
seseorang penyelidik mungkin bermula kajian dengan hipotesis bahawa masalah
disiplin di sekolah semakin bertambah disebabkan pengaruh media massa. Kemudian
beliau akan menjalankan langkah seperti mengumpul data melalui soal selidik
atau memerhatikan murid di beberapa buah sekolah untuk mengumpul data bagi menentukan
sama ada hipotesis beliau boleh diterima atau tidak.
1.4 TUJUAN PENYELIDIKAN / KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan bertujuan untuk memperbaiki amalan
pengajaran, memperbaiki atau meningkatkan kefahaman terhadap amalan pengajaran,
dan memperbaiki situasi di mana pengajaran dijalankan. Semua guru adalah
penyelidik kerana sesiapa sahaja yang terlibat dalam pengajaran secara langsung
sebenarnya terlibat dalam proses penyelidikan tindakan melalui semua fasa iaitu
merancang, melaksana, memerhati dan mereflek. Kepentingan guru melaksanakan
penyelidikan ke atas pengajaran dan pembelajaran juga telah ditegaskan oleh
Stenhouse (1984:69) iaitu:
...Guru yang baik tidak perlu
disuruh membuat sesuatu. Mereka tidak bergantung kepada penyelidik-penyelidik,
Jemaah Nazir, pihak yang membuat inovasi atau penyelia. Guru yang baik adalah
sentiasa rela menerima nasihat, bimbingan dan bantuan. Pendidik-pendidik luar
bilik darjah boleh memberi khidmat nasihat tetapi hanya guru sahaja yang
akhirnya diamanahkan untuk mengajar dengan baik. Oleh yang demikian, guru
sepatutnya menganggap strategi-strategi dan teknik-teknik pengajaran sebagai
percubaan dan eksperimen supaya mereka dapat mengkritik kemahiran-kemahiran
mereka bagi mencapai peningkatan kemahiran profesionalisme. Perbuatan
sedemikian membawa maksud bahawa guru patut melibatkankan diri dengan
penyelidikan bilik darjah.
Budaya penyelidikan
amat perlu diterap dan diberi penekanan dalam kalangan guru di sekolah. Ia amat
bertepatan dengan tugas guru sebagai pendidik yang sekali gus berperanan
sebagai agen perubahaan. Sehubungan dengan itu, setiap permasalahan, kekangan
atau kerumitan yang berlaku pada peringkat sekolah sewajarnya dapat
diselesaikan secara bijaksana oleh warga pendidik di sekolah.
Penyelidikan Tindakan berdasarkan kepercayaan bahawa guru ialah orang
yang paling memahami tentang pengajarannya dan digalakkan menggubal teori-teori
mereke sendiri dan menguji teori-teori berkenaan dalam bilik darjah. Contohnya,
guru yang percaya bahawa murid perlu diberi peluang memberi berfikir secara
kreatif, akan mengatur pengajarannya supaya lebih ramai murid berpeluang
memberi cadangan dan pendapat. Terdapat dua sebab mengapa
Penyelidikan Tindakan begitu diminati oleh guru ; pertama, ia melibatkan guru
dengan kerja harian mereka dan kedua, ia menggalakan guru membawa perubahan
kepada apa yang dilakukan.
1.5 MODEL KAJIAN TINDAKAN
Terdapat beberapa model penyelidikan tindakan yang
dicadangkan oleh para penyelidik yang dapat membantu guru untuk menjalankan
kajian di bilik darjah. Dua model dibincangkan di bawah iaitu Model Kemmis dan McTaggart
(1988) dan Model Spiral Model tersebut menyarankan empat langkah kajian
tindakan berdasarkan gelungan (cycle) seperti mereflek (Reflect); merancang (Plan); bertindak (Action); dan memerhati (Observe).
Berdasarkan pada kedua-dua
model di atas, kajian tindakan adalah merupakan satu proses berulangan iaitu
kajian yang berterusan ke atas amalan sosial dan penyelidik membuat refleksi
tentang tindakannya dalam kitaran pertama sebelum kitaran kedua bermula sama
ada tindakannya telah mengubah keadaan semasa atau pun tidak (Chua, 2006).
Proses kajian tindakan akan diulang semula jika didapati perlu berbuat demikian
dengan memilih tindakan lain yang dapat membantu menyelesaikan masalah sosial
berkenaan. Ini akan dilakukan dalam kitaran kajian tindakan selanjutnya.
1.5 RUMUSAN
Kesimpulannya, berdasarkan pelbagai definisi dapat
dirumuskan bahawa kajian tindakan merupakan satu kaedah untuk guru mereflek
masalah yang mereka hadapi, memungut dan menganalisis data dan melaksanakan
perubahan terhadap amalan mereka berdasarkan dapatan-dapatan yang diperolehi. Kajian tindakan menjurus
kepada matlamat menjalankan penyelidikan tindakan, iaitu atas keinginan dan
kecenderungan guru untuk membaiki kualiti amalan atau pengajaran pembelajaran
serta situasi kerja. Sehubungan dengan itu, guru dapat mengatasi masalah yang
dihadapinya dalam konteks amalan mereka sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan